Tijdens zijn studie ontdekte Arjan Gündlach al snel dat hij met de ‘buitenkant’ van een organisatie bezig wilde zijn. Daarom koos hij destijds voor het marketing vak. Hij volgde de opleiding marketing en marktonderzoek. Samen met een vriendin (waar hij nu mee getrouwd is) ging Arjan na zijn studie op wereldreis. Waar hij veel inspiratie heeft opgedaan en tijd had om na te denken over toekomstplannen.
Bij terugkomst startte Arjan bij marketing adviesbureau VODW. Hier heeft hij 7 jaar met veel plezier gewerkt. Na 7 jaar was het tijd voor een nieuwe uitdaging. Hij begon als marketing manager Benelux bij CWS, een bedrijf dat zich richt op sanitaire dienstverlening en bedrijfskleding. Arjan vond zijn uitdaging hier voornamelijk in het professionaliseren van de marketingafdelingf en het creëren van onderscheidend vermogen.
‘’ Ik weet nog precies dat toen ik daar werkte het boek van Al Gore uit kwam, ‘An Inconvenient Truth’. Binnen het bedrijf gebeurde er al een aantal zaken op een duurzame manier, maar ik werd getriggerd hier verder in te duiken. Ik ging nadenken over wat de organisatie allemaal al had gedaan (en niet had gedaan) op het gebied van duurzaamheid. Vervolgens heb ik een sessie georganiseerd met de Directie om hen te overtuigen van de kansen op dit vlak. Hoe kunnen we groener worden, maar ook wat voor projecten kunnen we lanceren? Ik vond (en vind het nog steeds) prachtig om te zien hoe je de twee werelden marketing en duurzaamheid met elkaar kunt combineren. Zo gaan de achterliggende waarden over duurzaamheid, maar wordt ook het kapitaliseren ervan benadrukt door de toevoeging van (online) communicatie en PR.’’
Arjan vervulde 3,5 jaar de functie van marketing- en duurzaamheidsmanager. ‘’Het was mooi om te zien wat voor impact duurzaamheid had op de organisatie. De medewerkers vertelden voorheen niet altijd even graag dat ze bijvoorbeeld voor een toiletleverancier werkten. Maar er ontstond een groep ambassadeurs die maar al te graag spraken over het werk en projecten, omdat zij trots waren op het feit dat er hele positieve, duurzame dingen uit voort kwamen.’’ Na dit succes begon het ondernemend brein van Arjan al snel weer te ratelen.
Door de impact die daar teweeg was gebracht besloot hij om een eigen onderneming op te richten. Hij startte zijn bedrijf ‘Tomorrow is Now’ in 2011. Tomorrow is Now is letterlijk een aansporing. Morgen is vandaag. ‘’ Er wordt binnen bedrijven veel gepraat over duurzaamheid, maar het is een onderwerp waar je direct mee kunt starten! Veel bedrijven zijn onbewust al actief op het gebied van duurzaam ondernemen, maar communiceren hier niet over, omdat structuur ontbreekt. Voor veel personen is het een vaag begrip en daarom is het concretiseren een hele goede eerste stap. Wat doen we al op het gebied van duurzaamheid? Waar willen we staan over 5 jaar? Wat doen concurrenten? Zo krijgt een eerst wat vage term steeds meer vorm. Wat vaak ook goed helpt is het duurzaamheidsconcept naar buiten brengen. Zodra een bedrijf gaat communiceren over duurzaamheid dwingt dit de organisatie. Het fungeert als het ware als een stok achter de deur, zodat men echt aan de slag gaat met de beloften die worden gedaan.’’
De onderneming van Arjan is ook gevestigd in Businessdome. ‘’Toen ik destijds zoekende was naar een passende ruimte, ben ik hier spontaan binnen gewandeld. Het concept sprak me erg aan omdat ik tot dan veel vanuit huis of op locatie werkte. Het is voor mij vooral een eigen plek, een werklocatie waar ik werk en privé gescheiden kan houden. Daarnaast brengt het natuurlijk ook een stukje gezelligheid en maak ik gebruik van de sportfaciliteit!’’
De afgelopen jaren heeft Arjan met zijn passie bezig mogen zijn en gewerkt op het snijvlak marketing en duurzaamheid. Hij heeft diverse bedrijven (Triodos Bank, PGGM en Initial) op weg geholpen met het versnellen van deze combinatie, strategisch en praktisch. ‘’ Als zelfstandig ondernemer vervul ik soms de rol van adviseur, soms projectmanager, soms ook interim manager”.
Naast de vele ervaringen die je leest hierboven is Arjan erg trots op het duurzaamheidscongres dat hij heeft mogen organiseren in mei 2016 in Barcelona (Sustainable Brands). Een internationaal duurzaamheidscongres waar zo’n 25 nationaliteiten samen komen. Arjan was de ambassadeur vanuit Nederland en verantwoordelijk voor de Nederlandse inbreng met o.a. Philips, Dopper, Mud Jeans, Circle Economy en de Nederlandse Ambassade.
Wil jij ook graag echt een keer wat gaan doen met duurzaamheid binnen je bedrijf of meer informatie over de combinatie marketing en duurzaamheid? Neem dan contact op met Arjan.
Mobiel: 06-42680705
Email: arjan@tomorrowisnow.nl
Website: www.tomorrowisnow.nl