Tegenwoordig komen er 24/7 allerlei informatieberichten, vragen, taken, afspraken en een hoop onzin-berichten op je af. Het meeste ervan digitaal op 101 verschillende manieren. Via 4 of 5 verschillende mailboxen, via WhatsApp, via Messenger, LinkedIn, Facebook… Het is overal, en het houdt niet op.

To do lijstjes
Alles en iedereen lijkt wel om jouw aandacht te vragen – en wanneer dat niet zo is komen jouw eigen gedachten met ideeën aan zetten. Ideeën die ook om bepaalde acties vragen. Snel schrijf je nog even op wat je moet doen of wat je niet mag vergeten. Het gevolg? Een agenda die uitpuilt en een to-do lijstje die langer is dan een boodschappenlijst voor een hele week. Dat doe ik wel als ik tijd heb, vertel je jezelf. Maar je weet zelf maar al te goed dat dat moment niet komt. Voor je het weet is de week alweer voorbij.

Time-management
Tijdens een time-management training heb ik eens geleerd om dingen die je moet doen in te delen in prioriteiten en zaken die gedaan moeten worden in te plannen in je agenda. Daarnaast gebruik ik een “rappel systeem met 31 vakken” om de spullen die ik die dag nodig heb op tafel te krijgen en overige zaken blijven netjes opgeborgen tot de geplande datum. Dat werkt op zich allemaal prima maar het houdt nooit op!

Tips?
Daarnaast heb ik geleerd om tijd voor leuke dingen in te plannen en op tijd rust te nemen. Hier probeer ik dan ook bewust aandacht aan te besteden, maar als je dan een paar uur later ‘’dat ding’’ weer aanzet, word je alweer overspoeld door de berichten. In de meeste gevallen word je geacht om te lezen wat er op je af komt, dus moet je weer aan de slag. Het is soms lastig om de onzin te scheiden van de dingen die er echt toe doen.

Misschien probeer ik te veel te doen of kan ik heel slecht nee zeggen? Hoe regel jij de hoeveelheid aan inkomende berichten of heb je een knop waarmee je even offline bent?

Ik ben erg benieuwd naar jullie gouden tips!

René Voss